schrijven penvattingSchrijfproblemen

 

Kinderen kunnen op school schrijfproblemen ondervinden. De problemen met schrijven kunnen verschillend van aard zijn, zoals: onleesbaar of niet vloeiend handschrift, schrijfkramp (pijn in de arm en/of hand tijdens het schrijven) of niet snel genoeg kunnen schrijven.

Hoewel er steeds meer op de computer, laptop e.d. wordt gewerkt blijft het leren schrijven een belangrijke vaardigheid. Uit onderzoek blijkt dat kinderen de letters beter leren en de spelling van eenvoudige woorden beter is wanneer ze de letters zelf schrijven. Schrijven leidt tot een bredere en intensievere hersenactiviteit.

Wanneer het schrijven meer geautomatiseerd is komt er meer werkgeheugencapaciteit beschikbaar voor denkprocessen (zoals spelling of verhaal).

Schrijven is een activiteit waarbij motorische en cognitieve processen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Schrijven wordt ook wel “Language by hand” genoemd.
(bron: www.schrijvennl.nl)

Ook in deze tijd blijft het leren schrijven dus belangrijk.
Zelfs op de middelbare school wordt er nog veel beroep gedaan op de schrijfmotoriek. Wanneer het schrijven problemen geeft kan dat het kunnen maken van aantekeningen en toetsen nadelig beïnvloeden (niet op tijd af kunnen krijgen, puntenaftrek wanneer antwoord niet goed gelezen kan worden).

De kinderfysiotherapeut is in staat te onderzoeken waar schrijfproblemen door veroorzaakt worden en kan schrijfmotorische problemen behandelen.